Попри непросту політичну ситуацію, важкі економічні наслідки від карантинних обмежень і “подарунку” Укрпошти з мобільними відділеннями, внаслідок яких гіперлокальні видання України ледво виживають, їхній контент є більш гендернозабалансованим порівняно з 2020 роком, а фемінітиви вже не є рідкістю навіть у російськомовних виданнях. Такими є дані моніторингу гендерної чутливості медіа 24 областей, проведеного в період із 7 по 13 лютого цього року Волинським прес-клубом у партнерстві з мережею прес-клубів та медійних організацій України.
Як бачимо з діаграм, жінки є експертками (тими, кого цитують, чию думку ретранслюють медіа) у 38% випадків, і майже в такій кількості – 37% – героїнями (про кого пишуть, кого згадують, але не подають їхніх коментарів). При цьому більша частка експерток – 40% – у друкованих ЗМІ, а фемінітивів – у онлайн-виданнях (66%).
Узагальнений показник залучення жінок як експерток найвищий у публікаціях луганських друкованих і онлайн-медіа – 47%, на другій позиції – вінницькі та дніпропетровські видання із 45%. Найрідше слово жінкам давали полтавські журналіст/к/и – всього 21%. Героїнями матеріалів жінки були найчастіше у волинських виданнях – 55%, дещо рідше, але теж майже порівну з чоловіками – у кіровоградських (46%) і одеських (45%) медіа. А от чоловіки як герої домінували так само в публікаціях полтавських (74%) і тернопільських (73%) ЗМІ.

Найбільш гендернозбалансованими (де однакова чи майже однакова кількість жінок і чоловіків) були в лютому публікації видань:
- Голос Баштанщини (Миколаївська обл.) – по 50% експертів/експерток і героїв/героїнь
- Район.Шацьк (Волинська обл.): 54% експерток – 46% експертів, 45% героїнь – 55% героїв
- Яготинські вісті (Київщина): 54% експерток – 46% експертів, 43% героїнь – 57% героїв
- Подільська зоря (Вінниччина): 53% експерток – 47% експертів, 42% героїнь – 58% героїв
- Придніпровська зірка (Херсонська обл.): 53% експерток – 47% експертів, 49% героїнь – 51% героїв
- 6239 com.ua – Сайт города Покровска и Мирнограда (Донеччина): по 50% експерток і експертів, 45% героїнь і 55% героїв
- Куп’янськ gromada group (Харківська обл.): по 50% експерток і експертів, 44% героїнь і 56% героїв
- Сайт міста Умань – 04744.info (Черкащина): по 50% експерток і експертів, 44% героїнь і 56% героїв
- Телегазета (Луганщина): 52% експерток – 48% експертів, 46% героїнь – 54% героїв
- Південна зоря (Запорізька обл.): 52% експерток – 48% експертів, 42% героїнь – 58% героїв
- Слово правди (Буковина): 44% експерток – 56% експертів, 53% героїнь – 47% героїв
Фемінітивами найчастіше послуговуються закарпатські (90%), волинські (87%), львівські (84%), рівненські (84%), хмельницькі (83%) і тернопільські (81%) медіа.
Якщо ж говорити про окремі ЗМІ, то у 100% фемінітивами послуговуються:
- Вінницька обл. – сайти “Калинівка.City” і “Ладижин новини”
- Волинська обл. – друковані видання “Слово правди” і “Нове життя”
- Дніпропетровська обл. – газета “Межівський меридіан”
- Житомирська обл. – друковані видання “Вісті”, “Малинські новини” і сайт “Коростень today”
- Закарпатська обл. – газети “Нове життя”, “Панорама Мукачева” і сайти “Район. Свалява”, “Хуст-інфо”, PMG (Зак)
- Івано-Франківська обл. – газети “Гуцульський край”, “Край”, сайт “Дзеркало.Media”
- Луганська обл. – інтернет-видання “Рубіжанські новини”,
- Львівська обл. – газети “Голос Відродження”, “Народна думка”, сайт SMARTNEWS
- Миколаївська обл. – онлайн-видання “Гард.City”
- Одеська обл. – сайт “Измаил.City”
- Рівненська обл. – інтернет-видання “Район.Острог” і “СарниNEWS.City”
- Сумська обл. – сайт “Глухів. INFО
- Тернопільська обл. – газети “Зборівська Двіниция”, “Звістка”, сайт “Кременець.City”
- Харківська обл. – друковане видання “Вісник Чугуївщини” і сайт “Лозова.City”
- Херсонська обл. – газети “Каховська зоря” і “Червоний промінь”, онлайн-видання “Кавун.City” та “Новини Голої Пристані”
- Хмельницька обл. – газети “Наддністрянська правда”, “Нове життя”, “Шепетівський вісник” і сайт “У нас.News”
- Черкаська область – газета “Уманська зоря” і Сайт міста Умань – 04744.info
- Чернівецька обл. – газети “Слово правди” і “Хотинські вісті”, сайт “Глибока.info”
- Чернігівська обл. – газета “Наше слово” і сайт “Ніжин.City”
Загалом жінки майже однаково з чоловіками були експертками та героїнями публікацій на тему освіти, культури, охорони здоров’я, як експертки – у матеріалах, що стосуються соціальної політики і соцзахисту, в інших темах – особливо війни/армії, спорту, політики, екології продовжують домінувати чоловіки. Така ж ситуація і з повідомленнями про ДТП і надзвичайні ситуації – тут чоловіки фігурують як ті, хто здійснюють правопорушення, і ті, хто коментують ситуації.

Відповідно до співвідношення кількості жінок і чоловіків, а також використання фемінітивів найвищий Індекс гендерної чутливості у лютому зафіксовано у волинських виданнях – 59%. Це – загалом найвищий показник за кілька останніх років моніторингу і гіперлокальних (районних), і регіональних (обласних) медіа. На другій позиції – рівненські ЗМІ (56%).

Найбільш гендерночутливими у лютому є:
- друковане видання “Слово правди” (м. Новоселиця, Чернівецька обл) – 66%
- друковане видання “Гуцульський край” (м. Косів, Івано-Франківська обл.) – 65%
- інтернет-видання “Буг” (Волинська обл.) – 65%
- інтернет-видання “Ніжин.City” (Чернігівська обл.) – 65%
- інтернет-видання “Район.Острог” (Рівненська обл.) – 65%
- Сайт міста Умань – 04744.info – 65% (Черкаська обл.)
- газета “Нове життя” (смт.Чемерівці, Хмельницька обл.) – 64%
- інтернет-видання “Калинівка.City” (Вінницька обл.) – 64%
- інтернет-видання “У нас.News” (Хмельницька обл.) – 63%
- інтернет-видання “Район.Шацьк” (Волинська обл.) – 63%
- друковане видання “Подільська зоря” (Вінницька обл.) – 62%
- друковане видання “Слово правди” (м.Володимир, Волинська обл.) – 62%
- друковане видання “Межівський меридіан” (с. Межова, Дніпропетровська обл.) – 62%
- друковане видання “Перемога” (м. Фастів, Київська обл.) – 62%
- друковане видання “Рубіжанські новини” (Луганська обл.) – 61%
- друковане видання “Придніпровська зірка” (смт. Білощерка, Херсонська обл.) – 61%
- онлайн-видання “Кавун.City” (Херсонська обл.) – 61%
- друковане видання “Червоний промінь” (Херсонська обл.) – 60%
Нагадаємо, що ідеальний Індекс гендерної чутливості – 66,7% (по 50% жінок і чоловіків і 100% фемінітивів).
Інфографіка – Дмитро Авраменко, завідувач кафедри дизайну ВНУ ім. Лесі Українки.
___________________
Наступні хвилі моніторингу заплановані на квітень і червень цього року.