«Жіночка інтелігентного вигляду”, “прекрасна стать”, “ця чарівна дівчина”, “красуня-спортсменка”, “ніжна блондинка, з приємною посмішкою та ямочками на щоках”, “берегиня домашнього вогнища”, “горе-матір”, “вона і розум – це абсолютно різні категорії”, “кожна жінка просто зобов’язана бути привабливою”, а ще – кожну дівчину цікавлять питання краси, здоров’я і продовження молодості – так писали про жінок українські регіональні медіа у червні. А ще – демонстрували еротичні фото блогерок і ведучих, супроводжували їхніми оголеними тілами інформацію про “хитрощі від виробників косметики”.
Чоловікам “дісталось” менше: зазвичай ішлося про “справжніх чоловіків”, “справжніх хлопців”, “справжні чоловічі риси” (одна з них – коли подобаються дівчата) і лише в одному випадку недосконалий порядок списали на те, що “він чоловік”.
Ці стереотипні образи про жінок і чоловіків були зафіксовані командою експерток/експертів з моніторингу впродовж моніторингового тижня – із 7 по 13 червня – у друкованих та інтернет-виданнях 24 областей України.
Загалом про жінок писали у матеріалах про освіту, культуру, медицину, волонтерство та соціальні питання, а чоловіки домінували в темах політики, економіки, спорту, воєнній тематиці. Велика частка повідомлень у регіональних ЗМІ стосується правопорушень і надзвичайних ситуацій, а їхніми головними дійовими особами є чоловіки, які спричиняють ДТП, крадіжки, насильство та інші злочини.

Найчастіше жінки були героїнями публікацій (про кого йшлося, або про кого згадували в контексті) на теми у рівненських медіа (39%), а найрідше – у луганських виданнях (12%). Фігурували як експертки (тобто коли їхні думки, позиція, коментарі із різних питань звучали у ЗМІ) – майже порівну з чоловіками – у матеріалах сумських (49%), чернігівських (45%), кіровоградських (44%), київських (42%) видань. Найрідше “давали слово” жінкам хмельницькі (25%) та миколаївські (24%) медіа.
Фемінітиви найпоширеніші у медіа західних і центральних областей (як і в квітні, у червні лідерами є львівські видання – 94%), хоча все частіше їх використовують і видання північних, східних і південних областей.

Найбільш гендернозбалансованими (такими, де порівну чи майже однаковою мірою представлені жінки і чоловіки як героїні/герої та експертки/експерти) були у червні публікації таких видань:
1) газети –
- “Восточный проект” (Донецька обл.) – 47% експерток/53% експертів і 53% героїнь/47% героїв;
- “Луцький замок” (Волинська обл.) – 57% експерток/43% експертів і 42% героїнь/59% героїв;
- “Вільне слово” (Рівненська обл.) – 42% експерток/58% експертів і 56% героїнь/44% героїв;
- “Вечерний Харьков” – 44% експерток/56% експертів і по 50% героїнь та героїв;
- “Неделя” (Сумська обл.) – 65% експерток/35% експертів і 36% героїнь/64% героїв;
- “Ваш шанс” (Сумська обл.) – 52% експерток/48% експертів і 44% героїнь/56% героїв;
- “Наше місто” (Дніпропетровська обл.) – 49% експерток/51% експертів і 47% героїнь/53% героїв;
- “Вісті.Інформація.Реклама” (Київська обл.) – 63% експерток/37% експертів і 40% героїнь/60% героїв;
- “Замкова гора” (Київська обл.) – 57% експерток/43% експертів і 38% героїнь/62% героїв;
- “7 днів Черкаси” – 33% експерток/67% експертів і 62% героїнь/38% героїв;
2) інтернет-видання –
- “Кіровоград-24” – 61% експерток/39% експертів і 42% героїнь/58% героїв;
- “I-VIN” – 38% експерток/62% експертів і 59% героїнь/41% героїв;
- 0532.ua – Сайт Полтави – 47% експерток/53% експертів і 49% героїнь/51% героїв.
Загалом жінки присутні в медіа у третині випадків: у 34% – як експертки (36% – у друкованих виданнях і 31% – в онлайн), у 30% (32% – у друкованих ЗМІ і 28% – онлайн) – як героїні матеріалів.

Найвищий Індекс гендерної чутливості (за рівнем представництва жінок/чоловіків і вживання фемінітивів) – у волинських медіа (53%), на другій позиції – львівські, рівненські та чернівецькі видання (по 52%), на третій – кіровоградські (51%).

Найбільш гендерночутливими виданнями червня стали видання:
- газета “Луцький замок” (66%),
- газета “7 днів Черкаси” (65%),
- київський інтернет-ресурс “ITV” (62%),
- вінницькі інтернет-видання “Vежа” й “I-VIN” (по 62%),
- газета “Рівне експрес” (62%),
- інтернет-видання “Район.Луцьк” (61%),
- кіровоградські інтернет-видання “Точка доступу” (62%) і “З перших уст” (60%),
- газета “Молодий буковинець” (60%),
- рівненська газета “Вільне слово” (60%),
- івано-франківське інтернет-видання “Галицький кореспондент” (60%).
Бажаємо колегам тримати, а то й підвищувати планку (ідеальний показник гендерної чутливості – 66,7%).
Інфографіка – Дмитро Авраменко, завідувач кафедри дизайну ВНУ ім. Лесі Українки.
__________________
Нагадаємо, що попередні етапи моніторингу відбулись у лютому та квітні цього року. У червні – останній, третій етап. За їх результатами буде визначено найбільш гендерночутливі медіа як на рівні кожної з областей, так і загалом по Україні.
Мета моніторингу – з’ясувати, наскільки регіональні медіа дотримуються гендерного балансу в журналістських матеріалах, чи вживають фемінітиви на позначення посад, професій, виду діяльності жінок, а також чи використовують вони гендерні стереотипи та сексистський контент.
_________________
Гендерний моніторинг журналістських матеріалів регіональних медіа відбувається в межах проєкту «Гендерночутливий простір сучасної журналістики», який реалізовується Волинським прес-клубом у партнерстві з Гендерним центром, Незалежною громадською мережею прес-клубів України за підтримки «Медійної програми в Україні», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) і виконується міжнародною організацією Internews